Headlines































































































Actuele Discussies

 

Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

CNN’s en Duitslands journalist van het jaar geeft verzinnen grootschalig nepnieuws toe


Trump en zijn supporters blijken andermaal gelijk te hebben. Afbeelding: Getty Images (2).

Onafhankelijke nieuwssites en –blogs zoals deze worden er door hen van beschuldigd, maar wederom blijkt wie er de echte nepnieuws brengers zijn. Claas Relotius, CNN’s journalist van het jaar in 2014, en deze maand winnaar van de Duitse Reporterpreis (journalist van het jaar), heeft toegegeven tal van verhalen over onder andere Syrië uit zijn duim te hebben gezogen. En op dit soort verslaggevers wordt dus al jarenlang het ‘nieuws’ gebaseerd dat de officiële massamedia dagelijks voor de objectieve waarheid verkopen.

 

De 33 jarige Relotius, die zeven jaar lang voor Der Spiegel heeft gewerkt en diverse journalistieke prijzen heeft gewonnen, heeft bekend in zeker 14 van 60 artikelen feiten, bronnen en getuigen te hebben verzonnen. Zijn verhaal over een Syrisch jongetje leverde hem deze maand de Duitse Reporterpreis op, maar bleek het begin van zijn ontmaskering.

Spiegel: ‘Op grote schaal uitspraken en gebeurtenissen verzonnen’

Juan Moreno, een collega journalist die met hem samenwerkte aan een verslag over de toestanden (met migranten) aan de grens tussen Amerika en Mexico, vond een aantal zaken in Relotius’ artikelen te vaag en verdacht. Hij besloot de door de Duitser opgegeven bronnen na te trekken. Wat bleek: beide personen bleken nog nooit met Relotius te hebben gesproken. Ook had hij gelogen toen hij had geschreven dat hij een bord met de tekst ‘Mexicanen blijf weg’ had gezien.

Andere frauduleuze verhalen van Relotius gaan over een Jemenitische gevangene in Guantanamo Bay en de Amerikaanse football ster Colin Kaepernick.

Der Spiegel, dat meer dan 6,5 miljoen lezers heeft, verklaarde ‘geschokt’ te zijn dat hun topjournalist ‘op grote schaal’ getuigen, uitspraken en zelfs complete gebeurtenissen blijkt te hebben verzonnen. ‘Dit is een dieptepunt in ons 70 jarige bestaan.’ Relotius werkte ook voor de TAZ, Welt en de Frankfurter Allgemeine.

Journalist die hem ontmaskerde aanvankelijk zwart gemaakt

Moreno riskeerde zijn eigen baan toen hij zijn verdenkingen tegen Relotius uitte, want veel van zijn collega’s weigerden hem aanvankelijk te geloven, zo schrijft Der Spiegel in een verontschuldiging aan de lezers. Enkele weken lang ging Moreno door een hel omdat hij zelfs van een complot tegen de Duitse prijswinnaar werd beschuldigd.

‘Relotius wist op slimme wijze alle aanvallen te pareren, al het door Moreno goed gecheckte bewijs... totdat er een moment kwam waarop dat niet meer werkte en hij uit angst te worden ontdekt niet meer kon slapen,’ aldus het magazine.

‘Ik ben ziek en heb hulp nodig,’ reageerde de Duitse journalist. ‘Ik deed het niet om het volgende grote verhaal te kunnen brengen, maar omdat ik bang was te falen. Naarmate ik succesvoller was werd de druk om niet te falen steeds groter.’

 

Xander

(1) Zero Hedge
(2) Getty Images

 

Indien u wilt reageren op het forum.

  1. Geen hele woorden en/of zinnen in hoofdletters schrijven, wat als schreeuwen wordt gezien. Ook uw Nick name, max. 2 woorden, niet geheel in hoofdletters .Uw nickname mag geen naam zijn van een bekend publiek persoon. Uw posting wordt dan verwijderd.
  2. U kunt accenten aanbrengen middels max. 3 vetgedrukte woorden per posting, cursief of onderstreept.
  3. Posten in zwarte letters op witte achtergrond.
  4. Holocaust ontkenning, antisemitisme of het bagatelliseren ervan. Postings worden verwijderd.
  5. Onacceptabele postings, provocaties, schuttingtaal, persoonlijke aanvallen of uitschelden kunnen uw postings zonder mededeling worden verwijderd evenals bij de andere punten.Het beheer kan er ook voor kiezen uw posting aan te passen. 
  6. Lees de Siteregels  http://xandernieuws.punt.nl/content/2009/04/siteregels
  7. Lees de Disclaimer http://xandernieuws.punt.nl/content/2012/01/disclaimer
  8. Geen artikelen of postings van andere websites kopiëren en op dit forum plakken, dit i.v.m. auteursrechten en schadeclaims. Schrijf introductie en verwijs naar de URL van de betreffende website. Uitzondering Wikipedia daar kan het wel evenals Bijbelcitaten. Indien u zich daar niet aan houdt bent u niet meer welkom op de XN forums.
  9. Plaats geen hyperlinks maar de url van de website, i.v.m. de wet op de auteursrechten. Uitzondering Wikipedia en Bijbelcitaten. Op elk plaatje wat u bij uw naam plaatst zit auteursrechten op, ook al staat dat er niet bij vermeld. Zoek een plaatje dat vrij is van auteursrechten.Indien u zich daar niet aan houdt bent u niet meer welkom op de XN forums.
  10. Dit is een Nederlands forum. Engelse commentaren vertalen naar Nederlands.
  11. U houdt één vaste nickname aan. Bij verandering van uw nickname ,maak daar melding van op het forum. Post u stelselmatig onder verschillende nicknames dan worden uw postings verwijderd.
  12. Gasten die gefocust zijn op het demoniseren van één bevolkingsgroep. Postings worden verwijderd.
  13. Het vermelden van persoonlijke informatie over een forumgast is niet toegestaan, posting wordt verwijderd. 
  14. Inhoudelijke geloofsdiscussies op het Geloofsforum.
  15. Postings van, naar en over gasten die hier niet meer posten worden verwijderd.
  16. Wees bedachtzaam en let op uw woordkeuze en formulering in uw postings, wat u op het internet plaatst blijft daar staan. Post niet onder uw eigen naam maar gebruik een nicknaam.

Allen: Er zijn hier geblockte posters die onder uw naam proberen te posten

Plaats een email onder uw naam in het reactievenster, zodat uw naam niet oneigenlijk gebruikt wordt. Deze spammers kunnen wel uw naam gebruiken maar hebben geen weet van uw email. Het emailadres dat u gebruikt is niet zichtbaar op het forum. Postings zonder een email worden niet gepubliceerd.  Mvg. Mod. 

Geloofsdiscussies naar Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum   Ik Geloof..(Geloofsforum 31) verder te praten.

Reacties

ieznogoedh op 20-12-2018 14:46

Als politici mogen liegen, waarom journalisten dan niet, moet hij gedacht hebben.

Dan uiteindelijk met zo'n slappe smoes als 'ik was bang om te falen' komen. Bah!

Schrale troost voor deze faalhaas. Hij is niet de enige in zijn beroepsgroep.

Tycho op 20-12-2018 15:38

De almanak en de krant zijn de leugenzakken van het land. Dat leer je toch al in je frobeltijd. Daan Zonderland schreef er het gedicht: Alfabet over. 

willy op 20-12-2018 15:47

Elke dag moet de journalist nieuws vergaren,maar het is niet zo dat er elke dag echt nieuws is, dus dan verzinnen ze maar wat,of gaan doorleuteren over de migratie, als de linkse VRT geen nieuws heeft dan verzinnen ze weer migranten die op een bootje zitten en waar sommige van gestorven zijn zielig nietwaar! Alleen vertellen ze erniet bij dat het mensensmokkelaars zijn en die arme migranten hebben daar duizende Euro's voor over dus zo arm zijn ze dus niet. Het echte nieuws lees je nooit omdat deze informatie geheim is, onderzoekjounalistiek komt nog weinig voor en weet je waarom? Het kost je je kop en daar hebben vele schrik van , zij die nog echt nieuws brengen riskeren dagelijks hun leven, want de waarheid mag en kan je niet schrijven! Shalom

Kees op 20-12-2018 15:53

Het topje van een gigantische ijsberg!

Doordenker op 20-12-2018 16:12

Dit nieuws is ondertussen ook op de website van FOX:

https://www.foxnews.com/world/german-star-reporter-forced-to-resign-after-admitting-to-have-fabricated-multiple-stories

Deze journalist is wellicht één van de vele zogenaamde 'reliable sources' van CNN waar onze eigen 'betrouwbare' linkse mainstreaam media hun nieuws (en hun opinies) vandaan halen...

Tom Hendrix op 20-12-2018 16:33

Het onrecht heerst op aarde, de leugen triomfeert!

MP op 20-12-2018 17:13

Kon heel lang niet op jullie site. Meer mensen daar problemen mee gehad? Dacht dat xandernieuws uit de lucht was gehaald

Sharkey op 20-12-2018 17:42

MP op 20-12-2018 17:13 Ook ik en vele anderen konden niet meer op de site voor een paar weken.

Igor op 20-12-2018 17:50

De eerste faalhaas ontmaskert, vele anderen zullen volgen. Wie kijkt er nog naar de door den Haag gesubsidieerde NPO (wiens brood men eet, wiens woord men spreekt), de in linkse Vlaamse handen Nederlandse kwaliteitskranten ook gesubsidieerd door den Haag.24/7 worden wij voorgelogen. Ik lees alleen nog Soc.media zoals Xander, Bron, TPO, RT .etc.Voel ik mij vooral prettiger door, hart etc

enk op 20-12-2018 18:28

https://www.werkenbijdenos.nl/vacatures

Liegen is hier geen probleem.

M.A.L. Sion op 20-12-2018 21:55

Dit is een uitzonderlijk geval, nl. dat een journalist een mede-journalist controleert. Deze man deed wat veel anderen ook zouden moeten doen.

Trump's beschuldigingen van Nep Fake of news zou dan bewezen kunnen worden.

Wie is er bij het mediavolkje nog te vertrouwen?

toute va bien op 20-12-2018 22:01

Het zijn gewoon misdadigers, die hun belangrijke rol van nieuwsgaarder besmeuren en bovendie misbruiken om en daar heeft men het niet over, veel geld te verdienen, om het door sommige gevraagde nieuws te leveren, en op die manier het denken en doen van een belangrijk stuk (de goedgelovige burgers) van de gemeenschap te beinvloeden, met veel kwalijke gevolgen van dien.

emile op 20-12-2018 22:39

@MP Ik heb moeite om Xandernieuws vanaf mijn mobiele telefoon te kunnen lezen, maar ik heb een oude Samsung S4.

Bundy op 21-12-2018 01:35

Dat heeft hij geleerd op een ( extreem linkse )  Duitse school voor journalistiek , denkt iemand dat het er in Nederland anders aan toe gaat ?

Tom Hendrix op 21-12-2018 06:44

@Igor: 17.50. uur, op 20/12. Dat heeft U goed gezien.

MP op 21-12-2018 08:46

kunnen jullie een stuk maken over de energiebelasting? Moet bijna 1 derde zoveel bijbetalen per maand. is toch niet normaal hier meer. En maar beweren dat het zo goed gaat in Nederland. Ik gebruik niet voor mn lol gas maar uit pure noodzaak om warm te blijven. Blijkbaar wil het kabinet graag dat ik in de kou blijf zitten. Wordt tijd dat Rutte ophoepelt dit kan gewoon niet. Van mij hoeft het leven zo niet meer! 

Oma op 21-12-2018 11:04

Iedereen met een gram gezond verstand beseft intussen dat mainstream media een politiek middel geworden is om met gemanipuleerde berichten de publieke opinie te beïnvloeden. Hoe serieuze journalisten dat met hun geweten kunnen overeenstemmen, is mij echter een raadsel...alleen al het bedrieglijk woordgebruik, twijfel zaaien, weigeren om feiten en vooral moslims te benoemen, telkens jaagt mij in de gordijnen. "Na een terreurdaad wordt de 'vermoedelijke' dader, die allah akbar riep, opgepakt", "aanvallen op homokoppels terwijl 'mietje,vuile homo' wordt geschreeuwd is geen homohaat maar 'ernstig geweld'" en "een jonge syriër in vlaanderen die een bom testte in de tuin van het huis waar hij werd opgevangen, is geen terrorist maar een 'vreedzame vluchteling' die wou gaan vissen met explosieven!" Te belachelijk voor woorden, wij worden als idioten weggezet door de leugenmedia en politiek. Alsof wij niet weten hoe de vork in de steel zit.

De journalistiek is een leugenindustrie geworden, die haar maatschappelijke plicht als betrouwbare informatiebron voor objectieve berichtgeving waar de bevolking recht op heeft, verzaakt door als manipulatie middel van de politiek de bevolking leugens wijs te maken en het volk is dat bedrog spuugzat.

knight op 21-12-2018 11:21

heb zojuist een mail gestuurd naar de nos dat ik geen interesse heb in de vacature aangezien ze zelf de grootste verspeiders zijn van nep nieuws.

liegende lippen op 21-12-2018 11:35

Heeft Erik Mouthaan al gereageerd normaal zit die op Twitter al te gillen .

Rienus op 21-12-2018 11:42

https://www.nieuwskoerier.nl/news/393123-rusland-start-onderzoek-naar-bbc-na-britse-berisping-voor-rt

Ik presenteer bovenstaande link om duidelijk te maken dat wij belazerd willen worden.

Daar wringt de schoen, mensen zijn zo gehersenspoeld dat de manipulatie van, wat ik gemakshalve de elite noem zeer effectief blijkt. Te vrezen valt gezien alle spanningen op diverse terreinen dat dit effect weer voor een uitbarsting van geweld gaat zorgen. Dat is vooral niet mijn wens, maar nuchter nadenken en terug kijken. 

Cefas op 21-12-2018 13:39

Wie verspreidt het meeste fake-nieuws? De reguliere media of de reguliere media? Beide antwoorden zijn goed.

Richard op 21-12-2018 14:32

Nepnieuws verpreiden kan ook leuk zijn. Ooit genoten van de verslaggeving van de Tour de France door Theo Koomen, die het bestond (zo bleek later...) midden in een maisveld verslag te doen van een spannende ontsnapping terwijl er geen renner in de buurt was. Spannend!

Henk op 21-12-2018 14:59

"kunnen jullie een stuk maken over de energiebelasting? Moet bijna 1 derde zoveel bijbetalen per maand" 

 Overstappen naar een andere energieleverancier, elk jaar weer. Of ermee dreigen en een nieuw aanbod aanvragen. Je bent dan al gauw 40 euro per maand goedkoper uit. Doen!

Celtic2b op 21-12-2018 15:01

Ik vond deze nog, een verslag van de BBC , waarin zij stellen dat Putin zijn greep op Siberie verliest...

https://www.youtube.com/watch?v=O9MEKAHFb0Y

De commentaren zijn brilliant , zoals : Raakt de UK nu zijn grip op Noord Ierland en Schotland kwijt !?

Ook een nieuwe naam kwam voorbij voor de BBC : British Broadcast Crap , haha !

MP op 21-12-2018 15:45

HHenk dat heb ik dit jaar al gedaan. Ga straks dat ook weer doen, maar voor jou stijgt het ook. Nieuw kabinetsbeleid! 

Maurits Dekker op 21-12-2018 18:05

Moreno, de journalist die Relotius ontmaskerde, is één van de weinig overgebleven echte journalisten.

Het overgrote deel van zij die zich journalist noemen bestaat inmiddels uit niets anders dan idioten die zelf het door hun bazen gewenste nieuws fabriceren.

Zelf heb ik al lang geleden besloten geen leugenkranten meer te lezen en ook het gecensureerde en gemanipuleerde nieuws van de staatsomroepen niet meer te volgen.

D. G. Neree op 22-12-2018 00:18

Het is tekenend dat juist met verzonnen verhalen hij zoveel lof kreeg toebedeeld. Het toont aan, dat hij met zijn fabels precies dat schreef wat zijn bazen op de krant van hem wilden. Met andere woorden: zijn verhalen pasten precies en met verve in de politiek correcte agenda en in het politiek gekleurde journalistieke milieu. De tranen van Der Spiegel zijn krokodilletranen. ze kregen wat ze wilden en eisten van hun "journalisten". Ook de tegenwerking en obstructie die Moreno kreeg is en duidelijk teken van het verrotte klimaat in de MSM.

Leugens. Manipulatie van de publieke opinie, dat is hun werk geworden.

Kees B op 22-12-2018 10:15

Het is met journalistiek zoals met ongeveer alles in onze maatschappij.

Er wordt gewerkt, niet omdat het ons helpt, maar om geld te verdienen. Dat moet gebeuren! Onderwijs, gezondheidszorg, voedingsindustrie (allen het woord al!) allemaal om geld te verdienen. De lgrootste verlakkerij is de energietransitie, geld uit de zakken van de gewone mensen  overhevelen in de zakken van industrieelen en veelverdieners, politici etc. Tijd voor revolutie, begin maar op 20 maart!

Ach ja, elk volk krijgt de leiders die zij verdient. Zie wat ambitie met je doet.

DZVzTkM op 22-12-2018 14:18

zonde van het abonnement is er geen niet goed geld terug garantie

https://heavy.com/news/2018/12/claas-relotius/

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld